Achtergrond
Sinds 2021 krijgen woningzoekenden in de 3 regio’s (Rijnmond, Haaglanden en Utrecht) al een voorproefje van de snellere en veiliger manier om inkomensinformatie te delen voor een sociale huurwoning. De resultaten zijn zeer positief, zowel voor de woningzoekenden als woningcorporaties en woonruimteverdelers. Het leidt tot meer gemak en minder administratieve lasten.
Het wetsvoorstel dat in voorbereiding is, geeft corporaties de mogelijkheid om het BSN te verwerken. Zo krijgen ze meer betrouwbare gegevens over de naam, woonplaats en het huidige adres van de woningzoekende. Zodra de wetswijziging rond is kan de koppeling met MijnOverheid.nl, die de digitale inkomensverklaring regelt, landelijk worden uitgerold.
Kennissessie
De digitale inkomensverklaring gebruikt het BSN als identificerend middel, waarmee corporaties een enorme efficiencysprong kunnen maken. Wat houdt dit precies in? En wat betekent dit voor de woningzoekende en je eigen organisatie en wat moet je doen om ermee aan de slag te gaan? Dat komt aan bod tijdens deze kennissessie, die wordt verzorgd door Danny Molendijk, projectleider Digitale Inkomensverklaring
Voor wie is het interessant?
De sessie is bedoeld voor IT-managers en managers Informatievoorziening, maar ook voor managers Wonen, Directeur-bestuurders en iedereen die geïnteresseerd is om de woningtoewijzing sneller, veiliger en makkelijker te maken.