Gedurende het hele jaar meten de corporaties de waardering van hun diensten door nieuwe huurders, vertrekkende huurders en huurders die een reparatieverzoek hebben ingediend. Eens per jaar worden deze rapportcijfers gepresenteerd, als onderdeel van de Aedes-benchmark.
Voor de 3 huurdersgroepen geldt dat ze allen de dienstverlening van corporaties hetzelfde hebben beoordeeld als het jaar ervoor en dat deze scores heel goed zijn.

Dit jaar hebben 395.000 huurders zich uitgesproken over 258 corporaties. Ondanks dat de gemiddelde sectorcijfers gelijk zijn gebleven, komen er ook enkele aandachtspunten voor de corporaties uit naar voren.
Aandachtspunten
Zo is de waardering van de grootste corporaties door nieuwe huurders een tiende procentpunt afgenomen naar 7,6. Kritieke succesfactoren voor nieuwe huurders zijn heldere afspraken en het managen van verwachtingen, ook ná de sleuteloverdracht. Kleine corporaties werden door de nieuwe huurders gewaardeerd met zelfs een 8,1!
Zittende huurders met een reparatieverzoek waren het afgelopen jaar wat vaker ontevreden over de afhandeling van de klacht. Opvallend hierbij is dat de monteurs zeer hoog gewaardeerd werden, met tot zelfs 9,1 als rapportcijfer. Persoonlijk contact, helderheid over het proces en vooral de snelheid van de reparatie dragen bij aan de goede ervaring van huurders.
Vertrekkende huurders hebben graag persoonlijk contact met de corporatie. In 2020 was dat door contactbeperkende maatregelen minder mogelijk als gevolg waarvan de score in de benchmark negatiever was. In 2021 werd er geleidelijk aan weer meer mogelijk, en mede daardoor zien we het aandeel ontevreden vertrekkende huurders weer afnemen.
Terugkerende aandachtpunten zijn het maken van heldere afspraken, communicatie en persoonlijk contact. Samen maken of breken ze het vertrouwen van huurders in hun corporatie. Met die aandachtspunten gaan we samen met onze leden aan de slag, zodat het gemiddelde cijfer volgend jaar mogelijk nog hoger uitvalt.
Over de Aedes-benchmark
Aedes brengt voor het achtste jaar op een rij de Aedes-benchmark uit. De benchmark is een vaste waarde geworden voor de corporatiesector. Niet alleen geeft het een beeld van de prestaties en de uitdaging van de corporaties tezamen, het is ook een instrument waarmee de sector zichzelf verder kan ontwikkelen.