Huurder en verhuurder krijgen meteen een uitspraak van de voorzitter van de commissie. Als ze het daar niet mee eens zijn, kunnen ze de Huurcommissie vragen om opnieuw naar de zaak te kijken.
Bij twee typen geschillen start de Huurcommissie met de schriftelijke werkwijze: onderhoudsgebreken en servicekosten. Deze zaken komen veel voor.
Actieplan Aanpak achterstanden
De schriftelijke procedure is één van de maatregelen die de Huurcommissie neemt in het actieplan Aanpak achterstanden om de wachttijd op een uitspraak in te korten. Een andere maatregel is het verbeteren van het intakeproces. Dit kan eenvoudiger en efficiënter door gebruiksvriendelijke formulieren te ontwerpen.
Op dit moment liggen er zo’n 10.500 verzoeken. Dat moeten er circa 5.000 worden aan het einde van het tweede kwartaal van 2021. Per januari 2022 moeten alle zaken weer binnen de wettelijke doorlooptijd behandeld zijn. Vaak is dit vier maanden.
De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie voor huurders en verhuurders die helpt bij het oplossen van geschillen.
Meer informatie
- Antwoord minister Ollongren (BZK) op feitelijke vragen stand van zaken Huurcommissie (website Rijksoverheid)