Dat blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) onder een netwerk van woningbouwcorporaties, gemeenten, politie en zorg/hulpverlening. Het aantal meldingen verschilt per corporatie en per gemeente.
Grootste belemmeringen
De aanpak van de overlast is door de coronamaatregelen wel veranderd. De top drie van grootste belemmeringen voor de aanpak van woonoverlast is hierdoor:
- Geen huisbezoeken meer: 72 procent
- Hulpverlening is niet beschikbaar: 58 procent
- Handhaving niet mogelijk/lastig: 39 procent
De wachtlijsten in de hulpverlening gelden voor veel ondervraagden eveneens als belangrijke belemmering om overlastgevers de passende zorg te geven.
Samenwerking
Corporaties hebben op een aangepaste manier gewerkt. Ze hebben telefonisch, beeldbellend en per mail contact met overlastgevers en betrokken buren. Dat leverde ook knelpunten op in de samenwerking met partners. Redenen daarvoor zijn gebrek aan fysiek contact, beperkte bereikbaarheid, het gemis van de fysieke aanwezigheid in de woning en het directe contact met de overlastgever en zijn gedrag. Bovendien zijn afwegingen gemaakt wat wel door kon gaan en wat niet.
Vakantie
De verwachting is dat meer mensen hun vakantie vieren in eigen huis en tuin. Dit kan gaan leiden tot meer overlast voor de buren. Bovendien neemt de tolerantie af vanwege de maatregelen in de coronacrisis en irritaties kunnen uitmonden in conflicten. De inzet van hulpverleners is essentieel. Als die minder beschikbaar zijn in de zomer, kan dat gevolgen hebben voor de overlast. De hoop is dat de versoepeling van de maatregelen aanblijft en veel mensen het toch aandurven om op vakantie te gaan. En dat hierdoor de overlast meevalt.
Lees het hele rapport van het CCV over overlast in coronacrisis.