Vocht en schimmel

De Haagse aanpak vocht en schimmel helpt

Expert
Anne van Stijn
Anne van Stijn
Adviseur Verduurzaming

‘Huurders die bellen met een klacht over vocht en schimmel in hun woning vinden bij ons altijd een luisterend oor’, vertelt IJsselstijn. ‘Daarmee heb je al een eerste stap gezet. Vocht en schimmel hangen vaak samen met het gedrag van een bewoner. Wil je dat iemand zijn gedrag verandert, dan moet je diegene eerst serieus nemen.’

Voorkomen vocht en schimmel

Staedion stuurt een medewerker langs die met de huurder kijkt naar het probleem. ‘Vaak is het een combinatie van een bouwkundig gebrek en bewonersgedrag. Dat gebrek lossen we zo snel mogelijk op, het ventilatiesysteem werkt bijvoorbeeld niet goed. Wij vinden het belangrijk problemen in de woning meteen op te lossen, want pas dan kan een huurder resultaat zien van nieuwe gewoontes, zoals de afzuigkap aanzetten tijdens het koken.’
Daarnaast bekijkt de medewerker van Staedion met de bewoner de website Gezondwonen.nl. Door bijvoorbeeld een testje te doen, krijgen huurders inzicht in wat ze zelf kunnen doen om vocht en schimmel te voorkomen. ‘Door samen door een checklist te lopen, laat je zien dat een huurder zelf verantwoordelijkheid heeft, zonder meteen belerend over te komen.’

Haagse aanpak

Een opzichter nazorg vocht en schimmel belt huurders altijd na om te vragen of eventuele gebreken aan de woning naar wens zijn verholpen, of de situatie nu beter is én of de informatie op Gezondwonen.nl duidelijk is. Waar nodig komt er nog een keer iemand van Staedion langs. ‘We noemen dit de Haagse aanpak en ik zie dat die werkt. Natuurlijk is er altijd wel een adres waar vocht en schimmel terugkerende problemen blijven, maar over het algemeen verhelpen we hiermee de klachten.’ Staedion raadt andere woningcorporaties die op zoek zijn naar een goede aanpak van vocht en schimmel dan ook aan te kijken op Gezondwonen.nl.