‘Daarvoor zijn we op zoek gegaan naar wat eigen is aan de organisatie. Wat definieert ons nu echt? Die vraag hebben we onszelf gesteld’, vertelt Latooij. ‘We hebben de medewerkers gevraagd waarom ze bij Havensteder werken. Maar ook waarom ze bij ons blijven. Ruim 200 van onze 500 medewerkers hebben daarover vragen beantwoord. Daarna hebben we de uitkomsten breed in de organisatie besproken. Niet alleen in groepsinterviews en gesprekken met verschillende medewerkers maar ook met de directie, het bestuur en de medezeggenschapsraad.’
Op werkenbijhavensteder.nl vertellen medewerkers over hun werk. Zoals Ali Sajia, servicemedewerker Onderhoud.
Het enthousiasme van mensen voor het werken bij Havensteder is ongeveer zo samen te vatten: Het werk is divers en draagt direct en indirect bij aan een thuisgevoel voor huurders met een smalle beurs. De corporatie hecht veel waarde aan persoonlijke en professionele ontwikkeling en biedt medewerkers veel vrijheid en ruimte om met nieuwe ideeën te komen. Medewerkers krijgen hier energie van samenwerken.
Samen wonen, Samen werken, Samen Havensteder
Het leverde een goed beeld op van wat Havensteder als werkgever uniek maakt. Een extern bureau heeft dat beeld voor ons vertaald in een creatief concept samengevat in: Samen wonen, Samen werken, Samen Havensteder. Op de nieuwe website werkenbijhavensteder.nl zijn onder andere foto’s en filmpjes van medewerkers te zien. En ook een nieuwe e-mailhandtekening en LinkedIn-banner maken deel uit van de vernieuwde arbeidsmarktcommunicatie.
‘Als je naar de nieuwe website, foto’s en filmpjes kijkt, zie je een typisch Rotterdams verhaal. Werken bij een grootstedelijke corporatie met grootstedelijke vraagstukken. Door onze omvang hebben we ook veel verschillende functies. We hebben veel expertise zelf in huis en hebben daarom veel meer banen te bieden dan alleen de standaardfuncties, zoals verhuur- of onderhoudsmedewerker. Wij hopen dat bijvoorbeeld ook data-analisten en inkopers ons nu weten te vinden. Er is hier zoveel leuk, belangrijk en divers werk te doen.’
Eigen medewerkers zijn ambassadeurs
Bij de lancering van het nieuwe werkgeversmerk is de eigen medewerkers gevraagd om op social media uit te dragen hoe leuk het is om bij Havensteder te werken. ‘Zij zijn onze beste ambassadeurs. Een wijkbeheerder die een muurschildering in een wijk onthult, verwijst nu bijvoorbeeld onder zijn berichtje daarover op LinkedIn naar de nieuwe website.’
Het ontwikkelde werkgeversmerk heeft ook gevolgen voor het interne beleid, zegt Latooij. ‘Dingen waarvan we nu weten dat ze erg gewaardeerd worden geven we nog meer aandacht. Zoals onze leer- en ontwikkelmogelijkheden. We willen ons blijven onderscheiden op de punten waar we sterk in zijn. Zodat onze huidige medewerkers ook bij ons blijven.’
Wil je zelf aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie?
Bekijk de toolkit arbeidsmarktcampagne werk aan wonen.
En neem eens een kijkje op de website WerkaanWonen.
WerkaanWonen is er voor werkzoekenden. Deze website biedt informatie over werken bij een woningcorporatie. Je vindt er de arbeidsvoorwaarden, een groot vacatureaanbod en links naar handige websites.