Lokaal optuigen en huurders ontzorgen
Van de wijkbeheerders en ook van huurders zelf die langskwamen op kantoor, kwamen er steeds vaker signalen dat ’men iets anders wil qua woonruimte, maar niet weet hoe dit in gang te zetten’. Reden voor Vera Hofstede, medewerker woonservice, om met collega’s Thomas Deckers (woonservice) en Janneke Jansen (leefbaarheid) een informatiebijeenkomst te organiseren.
Een meet & greet noemt Hofstede het. ‘We hebben 3.000 huurders aangeschreven waarin we vertellen wat de mogelijkheden en voorwaarden voor woningruil zijn. En we deden het aanbod om geïnteresseerden te ontzorgen, door hen te helpen met een passende match.’
Verbinden
Op de uitnodiging kwamen meer dan 200 huurders af. De informatieavond maakte veel los. Huurders maakten onderling kennis met elkaar, voelden zich betrokken en verbonden. Een mooie bijvangst van de bijeenkomst. En uiteraard was er veel gelegenheid tot het stellen van vragen aan de corporatiemedewerkers. Na afloop ontvingen de aanwezigen een aanmeldformulier dat ze thuis rustig konden invullen. ‘Want niet iedereen kan op de avond zelf beslissen over een woningruil’, vertelt Jansen.
De corporatie ontving uiteindelijk ongeveer 50 aanmeldingen, van heel verschillende huurders, met diverse nieuwe woonwensen. ‘We merkten toen dat het aanmeldformulier op sommige punten niet duidelijk genoeg was. Wat is een 3-kamerwoning, bijvoorbeeld? Huurders denken dan aan keuken, woonkamer en 1 slaapkamer. Dat moeten we dus meer gaan toelichten.’ ’En we moeten zorgen voor een aanmeldformulier en informatie in andere talen dan Nederlands’, vult Hofstede aan.

Hoe nu verder?
Het verwerken van alle aanvragen is een flinke puzzel, ‘maar komt de doorstroming ten goede’. ‘Naar verwachting gaan we volgend jaar weer eenzelfde actie optuigen.’ Deckers vervolgt: ‘Hopelijk breder ingestoken met de andere locaties van Wonen Limburg, en misschien kunnen we dan ook andere Limburgse corporaties laten aanhaken.’
De geleerde lessen van de 3 collega’s:
- Bereid de brief, de avond en de opvolging goed voor met betrokken collega’s.
- Laat geïnteresseerde huurders zich daadwerkelijk aanmelden voor de informatieavond (de opkomst in Horst was zo hoog, dat de avond in 2 delen moest worden opgesplitst).
- Manage de verwachtingen van de huurders: wat kan wel en wat kan niet, en geef voldoende toelichting op het aanmeldformulier.
- Begin gewoon, als extra service naar je huurders. Het wordt enorm gewaardeerd en zal je reputatie ten goede komen.