De Alliantie gaat uit van persoonlijke aanpak vocht en schimmel

Nieuws Nieuws · 30 november 2021
Expert
Gerrie van der Breggen
Adviseur Onderhoud en verbetering bestaande woningen

De aanpak van vocht en schimmel kreeg hoge prioriteit bij de Alliantie nadat de woningcorporatie aan de schimmelschandpaal was genageld. Adviseur Jan Kees Gijsbers trekt sindsdien een projectgroep die dit probleem in kaart brengt en huurders verder helpt bij de bestrijding ervan.

‘De bewonersvertegenwoordiging kwam ons een pan champignonsoep brengen, dat zegt genoeg over hoe zij de situatie in de woningen ervaarden’, vertelt Gijsbers. ‘We kregen klachten, bewoners kregen altijd het advies goed te ventileren. We registreerden niets, en hadden dus ook geen inzicht in de samenhang van klachten.’ Dat moest anders, besloot de Alliantie. Er werd een projectgroep opgericht met medewerkers vanuit verschillende disciplines. Van daaruit werd een aanpak vocht en schimmel ontwikkeld.

Doel van de aanpak was zicht krijgen op het probleem en voor de bewoners een gezonde woonsituatie creëren. ‘We begonnen met registreren van klachten. Nog steeds krijgt iedereen die voor de eerste keer belt het advies goed te ventileren. Belt een bewoner voor de tweede keer, dan komen we langs. En we bellen terug om te vragen of de situatie is verbeterd.’

Daarnaast heeft de Alliantie eigen medewerkers opgeleid om vochtproblemen te herkennen en huurders te helpen die problemen tegen te gaan. ‘Het gaat om een juiste balans tussen vocht, warmte en ventilatie’, vertelt Gijsbers. ‘Veel huurders willen energie besparen en draaien daarom de radiatoren helemaal dicht in kamers. Maar daarmee is de balans zoek en krijg je een ander probleem. Om huurders hierover goed voor te lichten, betrekken we ook onze energiecoaches.’

Aanpak vocht en schimmel draait om gedragsverandering

De Alliantie wil huurders met persoonlijke aandacht voorlichten en verleiden tot ander gedrag. ‘We komen bijvoorbeeld in de badkamer het plafond witten met schimmelwerende verf. Huurders helpen mee door voortaan na het douchen met een trekker de vloer en de wanden droog maken. We willen duidelijk maken dat zij zelf ook iets aan de situatie kunnen doen, zonder meteen paternalistisch te worden.’

Gijsbers ziet dat het belangrijk is ieder jaar opnieuw de aanpak van vocht en schimmel onder de aandacht te brengen, ook bij collega’s. ‘Je moet dit echt als team oppakken en niet naar elkaar of naar de huurder gaan wijzen. We zijn met elkaar verantwoordelijk. Menselijk gedrag is weerbarstig. Dus zodra de "r" in de maand zit, moet je met elkaar aan de bak, ieder jaar weer.’