Duurder?
Minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening vreest dat een strengere MPG de bouwproductie kan vertragen, o.a. door hogere kosten. Dat vindt Keijzer onwenselijk, gezien de woningnood en de hoge prioriteit die het kabinet geeft aan de woningbouwopgave geeft. Daarom stelt ze de strengere milieueisen uit. Gideon, een beweging die CO2-vriendelijk bouwen nastreeft, en o.a. industriële bouwers gaven vorige maand in een brandbrief juist aan dat een aanscherping van de MPG een woning nauwelijks duurder maakt.
Industrieel bouwen
Volgens de minister kunnen prefab en industrieel bouwen kostenverlagend werken. Als daarmee het kostenverhogende effect van een strengere MPG teniet kan worden gedaan, dan kan een strengere MPG eventueel wel doorgaan, zo geeft zij aan.
Randvoorwaarden
Volgens Aedes is er geen goed en eenduidig beeld over de consequenties van strengere milieueisen. Hoe de nieuwe MPG-berekening in de praktijk uitpakt op verschillende typen woningen (van hout, biobased, beton of anderszins) is nog altijd onduidelijk. De nieuwe eisen zijn nog amper getoetst op impact op bouwkosten, ontwerpvrijheid en beschikbaarheid van materialen. Aedes heeft dan ook aangegeven de aanscherping per 1 juli 2025 voorbarig te vinden. Er is een praktijktoets met échte projecten nodig. Die praktijktoets doet Aedes samen met o.a. NEPROM, TNL, BNA, RVO, adviseurs en VRO. Beschikbare rekeninstrumenten en de praktijktoets zijn volgens Aedes randvoorwaardelijk voor een goede invoering van de aangescherpte MPG. De resultaten van de praktijktoets worden begin 2025 bekend gemaakt. Aedes staat achter normering van milieu-impact, maar de methodiek moet wel deugdelijk zijn.
Wat is de Praktijktoets MPG?
De Praktijktoets MPG wil de impact van de hogere milieuprestatie-eisen toetsen in multidisciplinaire teams aan de hand van concrete woningbouwprojecten. Het streven is om kansrijke, betaalbare en opschaalbare scenario's en praktische handelingsperspectieven te ontwikkelen voor elke ketenpartner afzonderlijk en de sector als geheel. De praktijktoets is een breedgedragen en praktijkgericht onderzoek waarin alle verschillende schakels in de bouwketen – van opdrachtgevers tot aannemers en materialenproducenten samenwerken. Deze toetsing levert niet alleen waardevolle inzichten, maar draagt ook bij aan de afstemming van processen binnen de sector, waardoor de versnelling van de woningbouwproductie en de verduurzaming van de bouw hand in hand kunnen gaan.
De Praktijktoets MPG wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het ministerie van VRO en wordt begeleid door RVO.
Er is de afgelopen maanden al veel werk verzet door alle betrokken partijen. Binnenkort zullen de teams uit de dagelijkse bouwpraktijk zelf aan de slag gaan met een lagere MPG op projecten die zij zelf hebben aangedragen. De teams zullen begin 2025 hun bevindingen delen met de bouwsector en daarbuiten.