Heuvelrug Wonen spant zich in om arbeidsbeperkten aan een baan te helpen

Expert
Erwin Steinmeier
Erwin Steinmeier
Adviseur Werkgeverszaken

Voor Heuvelrug Wonen is het logisch dat een corporatie zich inspant om mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen, zegt P&O-adviseur Bineke Lagerweij. ‘Ook al zijn we een kleine corporatie, we zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het is eigenlijk net zo vanzelfsprekend als het aanbieden van stageplaatsen aan jongeren. We moeten allemaal mee kunnen doen in deze maatschappij.’

Corporaties werken voor huurders waarvan er steeds meer ‘een rugzakje’ hebben, vervolgt Bineke Lagerweij. ‘Arbeidsbeperkingen zijn in zekere zin ook zo’n rugzakje.’ Een paar jaar geleden ontstond bij Heuvelrug Wonen bijvoorbeeld een vacature voor een technisch administratief medewerker. Voor die functie moet je makkelijk met verschillende ICT-systemen overweg kunnen en technische kennis bezitten. Plus de feeling hebben om goed met klanten om te gaan.

‘Die kunnen ongeduldig, wanhopig of zelfs agressief zijn als ze met vervelende klachten de reparatielijn bellen’, zegt Lagerweij. Ze had beelden van geschikte kandidaten voor ogen. ‘Ik dacht bijvoorbeeld aan iemand uit de bouw met rugklachten, die thuis ongelukkig achter internet zit.’

We moeten allemaal mee kunnen doen

In de praktijk bleek het lastig om geschikte kandidaten met een arbeidsbeperking te vinden. ‘Zelf reageren die zelden op vacatures, is mijn ervaring. Re-integratiebureaus bemiddelen vooral werkzoekenden met een psychische beperking. En dat levert voor zo’n functie met veel klantencontact meestal geen geslaagde match op.’

‘Toevallig kwam een medewerker van Heuvelrug Wonen een oud-klasgenoot tegen die geen baan kon vinden vanwege een whiplash’, vertelt Lagerweij. Het klikte van beide kanten en inmiddels werkt Saskia van de Steeg alweer een paar jaar bij de corporatie als technisch administratief medewerker.

Heuvelrug Wonen: 31 fte, 1 medewerker met arbeidsbeperking

Over de vraag wat de impact is van het in dienst hebben van mensen met een arbeidsbeperking twijfelt de P&O-adviseur. ‘Het is fijn als het tot nieuwe inzichten leidt. Doordat collega’s bijvoorbeeld zien dat er werknemers zijn bij wie niet alles altijd vanzelfsprekend gaat. Maar in de praktijk betekent het ook gewoon dat collega’s bereid moeten zijn om zich een beetje aan te passen. Voorheen zat er één persoon achter de reparatielijn. Nu nemen collega’s dagelijks de lijn even over zodat Saskia ruimte heeft om haar noodzakelijke pauze te nemen.’